Fordele og ulemper ved AdWords – Klogere på et øjeblik

Måske har du allerede hørt om Google AdWords før, eller også er dette dit første møde med den populære form for markedsføring på nettet.

Google er som bekendt verdens allerstørste søgemaskine, og hver evig eneste dag søger tusinder af danskere efter produkter og serviceydelser via Google.
Derfor er det vigtigt, at netop din virksomhed bliver fundet af kunderne, når de søger efter den type produkter eller service, som du sælger.

Google har sit eget annoncenetværk kaldet Google AdWords. Hvis du selv bruger Google i ny og næ, kender du sikkert også til de tre øverste reklamer og
reklamerne ude i højre side, som typisk dukker op, når du søger efter noget bestemt.

Disse reklamer er Google AdWords, og det er dem, du selv bør overveje at benytte dig af i din digitale markedsføring.

Er Google AdWords en god forretning for alle?

Dette er et væsentligt spørgsmål, og jeg vil forsøge at besvare det så godt som muligt. Med fare for at ramme en my ved siden af virkeligheden vil jeg
alligevel påstå, at alle danske virksomheder – uden undtagelse – kan få noget positivt ud af at bruge Google AdWords aktivt.

Langt størstedelen af danske virksomheder bruger dagligt Google AdWords til at skaffe flere kunder og dermed mere salg. Men selv hvis du vil markedsføre
noget, som ikke direkte indebærer salg, kan Google AdWords også bruges hamrende effektfuldt til branding af dig og din virksomhed.

Så for at gøre et langt svar lidt længere: Ja, Google AdWords er en god forretning for alle – Så længe din AdWords-konsulent er dygtig, ved hvad han laver
og formår at have din ROI for øje.

Værd at vide om AdWords

Google AdWords falder under den kategori af markedsføring, som kaldes PPC. PPC står for Pay Per Click og betyder i sin enkelthed, at du betaler x-antal
kroner eller øre, hver gang en person klikker på en af dine annoncer.

I dette tilfælde er der tale om annoncer i Googles søgeresultater, og du betaler dermed en lille smule penge, hver gang en person har søgt efter den type
produkter, du sælger, og efterfølgende klikker på en af dine annoncer.

OBS:

Sørg desuden for, at du også har styr på konverteringsraten og konverteringsoptimering på din hjemmeside. Det er klart, at det ikke nytter meget, at du
får en hamrende dygtige AdWords-konsulent til at lave verdens bedste annoncer for dig, hvis din hjemmeside så ikke er optimeret godt nok til at
konvertere de besøgende til betalende kunder.

Fordele ved Google AdWords

I dette lille afsnit vil jeg kort opridse nogle af de største og oplagte fordele ved at benytte dig af Google AdWords i din markedsføring på nettet. Listen
er endnu længere end som så, men her får du de vigtigste fordele:

  • Sikring af overskud
    – Du er næsten garanteret et overskud i din markedsføring med Google AdWords i modsætning til f.eks. avisannoncer og lignende. Du kan selvfølgelig være
    uheldig, at en specifik annonce eller kampagne ikke skaber overskud, men hovedpointen er, at du hele tiden har adgang til nøjagtig og aktuel data og
    statistik, som fortæller dig, om en bestemt annonce skaber profit eller ej. Denne mulighed har du ikke på samme måde med fysiske reklamer ude i den
    virkelige verden.
  • Målrettet reklame
    – Når du bruger Google AdWords, kan du målrette din markedsføring meget, meget præcist. Hvis du eksempelvis sælger sko til børn, men pt. kun har røde
    gummistøvler til piger på lager, så kan du indrette din kampagne således, at den kun vises til personer, som f.eks. søger efter ”Røde pigegummistøvler
    til børn”, mens du midlertidigt udelukker søgeord såsom ”Blå kondisko til drenge” fra din kampagne, hvis disse ikke er på lager det næste stykke tid.

Ulemper ved Google AdWords

Men findes der så slet ingen ulemper ved Google AdWords? Jo, det gør der – hvis du prioriterer dine penge forkert, eller hvis du hyrer en uduelig konsulent
eller firma, som ikke ved, hvad de laver.

Som jeg tidligere var inde på, er Google AdWords altid en god forretning, så længe kampagner og annoncer løbende bliver set efter i sømmene og evalueret.

Hvis du er helt ny til Google AdWords og selv ønsker at eksperimentere med det, så kan jeg bestemt ikke udelukke, at du komme til at spilde nogle penge på
mindre effektive annoncer med lav eller ingen konvertering som følge.

Men hvis du tager imod hjælp fra et firma eller en professionel AdWords-konsulent fra starten, er du i sikre hænder. Og hvordan finder du så de gode
konsulenter, og hvordan undgår du de mindre heldige af slagsen? Få svaret lige herunder:

Sådan undgår du at blive snydt

Når du skal finde en konsulent til at hjælpe dig i gang med AdWords, eller som du ønsker skal varetage opgaven 100%, så skal du naturligvis have fat i en
god en af slagsen.

For at kunne vurdere om en konsulent er god eller ej, kan du gøre primært to ting – og du bør gøre brug af dem begge:

1. Referencer – Bed konsulenten om at fremvise referencer for tidligere udført AdWords-arbejde. Var resultaterne gode? Skabte det mere
kendskab til virksomheden, mersalg eller måske begge dele? Tag desuden gerne kontakt til konsulentens tidligere kunder for at høre deres uforbeholdne
mening om vedkommendes arbejde.

2. Adgang til din konto – Nogle AdWords-konsulenter arbejder gerne uforstyrret med din AdWords-konto forstået på den måde, at du kan kigge
med og se, hvad der sker, men du kan ikke redigere i annoncerne og kampagnerne. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting og er faktisk ganske normalt.
Dér, hvor du skal være varsom, er ved konsulenter, som af den ene eller den anden grund fuldstændig afviser at lade dig følge med i maskinrummet. Disse har
typisk noget at skjule, og dem bør du som udgangspunkt holde dig fra.

Og hvor går du så hen, hvis du ønsker hjælp fra en erfaren og anbefalet konsulent? Du kan enten bruge en pæn del tid på Google, eller du kan læse videre
lige herunder:

Ønsker du hjælp? Du får den her

Jeg hedder Anton Hoelstad, og jeg har adskillige års praktisk erfaring med Google AdWords-arbejde for både danske og udenlandske virksomheder. Jeg er
uddannet på Googles egne kurser, hvor jeg har tillagt mig en teknisk og praktisk viden, som jeg har brugt i mit arbejde med store såvel som små
virksomheder.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker hjælp med din markedsføring i Google af en AdWords specialist, eller hvis du er nysgerrig og vil vide mere om Google AdWords.